Ćwiczenia integracji sensorycznej

Każdy z nas jest indywidualną istotą zmysłową, która przez całą dobę przetwarza napływające do niej bodźce. Integracja tych sygnałów, czyli integracja sensoryczna to proces, w którym mózg przetwarza informacje pochodzące z różnych zmysłów, takich jak wzrok, słuch, dotyk, propriocepcja (czucie głębokie) i równowaga. Poprzez integrację tych informacji, mózg może skutecznie reagować na bodźce z otoczenia i kontrolować ruchy ciała. Obserwując dzieci uczęszczające do przedszkola dochodzimy do wniosku, że coraz częściej mają one problemy związane z zaburzeniami integracji sensorycznej. Dzieci te mają trudności z odbieraniem bodźców, problemy z koordynacją ruchową, koncentracją, regulacją emocji i ogólnym funkcjonowaniem. Integracja sensoryczna odgrywa kluczową rolę w rozwoju dziecka, dlatego skupiamy się na dostarczaniu dzieciom różnorodnych bodźców sensorycznych, które stymulują mózg dziecka do rozwoju i tworzenia połączeń między różnymi obszarami.

Jeśli zauważycie u swoich dzieci trudności w funkcjonowaniu pamiętajcie, że odpowiednie stymulowanie układu nerwowego poprzez integrację sensoryczną może pomóc w: rozwoju umiejętności poznawczych, takich jak pamięć i myślenie abstrakcyjne, poprawie koordynacji ruchowej, wzmacnianiu mięśni, poprawie równowagi i orientacji przestrzennej, zwiększeniu koncentracji i uwagi, lepszym radzeniu sobie z bodźcami z otoczenia, regulowaniu emocji i zachowań.

Przykłady ćwiczeń integracji sensorycznej, które można wykonywać w domu, aby wspomóc rozwój dziecka:

Układ dotykowy:

  1. „Dotykowe pudełko”:

weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.

  1. Zabawa w kąpieli:

zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, możesz też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej.

  1. „Naleśnik”:

ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.

Na podłodze kładziemy koc, dziecko kładzie się na jego skraj, toczymy dziecko przed sobą (jak beczkę) jednocześnie zawijając dziecko w koc, następnie tocząc odwijamy dziecko

  1. Malowanie dłońmi, stopami:

farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.

  1. Baraszkowanie

baraszkowanie, toczenie się, przewracanie na poduchy, materac

bitwa na poduszki, przygotowujemy poduszki różnej wielkości, ciężkości z różnych materiałów, dziecko, rodzic trzyma poduszkę oburącz i poklepujemy się nią po wybranych częściach ciała kolana, plecy, dłonie itp. Nazywamy uderzane części ciała

mocniejsze przytulenie dziecka (niedźwiedzi uścisk)

  1. Masażyki

2 razy dziennie  mocniej masować dziecko wybranymi fakturami, ruchem wolniejszym i bardziej dociskowym. Rysowanie na plecach/dłoni dziecka różnych wzorów, następnie odtwarzanie ich przez dziecko. Rysowanie palcem różnych wzorów w pojemnikach wypełnionych piaskiem

Układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację)

  1. 1. Skakanie na piłce:

wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch będzie mógł usiąść i skakać.

  1. Tor przeszkód:

stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.

  1. Huśtawki:

bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach).

  1. Turlanie:

turlajcie się razem na kocyku,  poduszkach, matach

  1. Bieganie:

przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.

  1. Skakanie:

zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką,  na podłodze rozmieszczamy gazety, są to kamienie w wodzie, idziemy gęsiego, przechodząc, skacząc z jednego kamienia na drugi, tak aby nie wpaść do wody

  1. Bujanie w kocyku:

maluch kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki

Układ proprioceptywny (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):

  1. Siłowanie:

Usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.

  1. Machanie i odbijanie:

Zachęcaj dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona itp.

3.Chodzenie tyłem

  1. Zabawa w “taczkę”:

Dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.

7.Nalewanie i przesypywanie:

Pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształtu.

LINIKI do stron z pomysłami zabaw ruchowych: