Ćwiczenia dłoni i palców – ćwiczenia grafomotoryczne

Zadaniem ćwiczeń grafomotorycznych jest pomoc dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki pisania. Dlatego zanim posadzimy dziecko do pisania liter oraz cyfr w liniaturze i w kratkach zeszytów, pozwólmy mu osiągnąć sprawność ramienia, nadgarstka, dłoni i palców.

Pamiętajmy,  przed przystąpieniem do nauki pisania, konieczne jest usprawnienie motoryczne w zakresie szybkości, precyzji, melodii kinetycznej ruchów, koordynacji ruchowej całego ciała i rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Drodzy Rodzice: zamiast męczyć przedszkolaki pisaniem liter i cyfr, zachęcajmy je do następujących ćwiczeń:

Ćwiczenia dłoni i palców – ćwiczenia grafomotoryczne:

  • Kreskowanie i kropkowanie – zapełnianie rozmaitych konturów małymi kreseczkami stawianymi poziomo, pionowo, ukośnie. Możemy narysować dziecku kształt do wypełnienia, ale może też narysować go samo.
  • Pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze. Dobrze sprawdza się gruby mazak.
  • Prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej ustawionymi – „labirynty”; narysujmy taki labirynt wspólnie z dzieckiem, niech dziecko samo wymyśli trasę i narysuje ją dwiema liniami. Dopiero potem dziecko prowadzi linię środkiem. Może to być też kręta ulica, którą pojedzie mały samochodzik.
  • Rysowanie patykiem po piasku lub po prostu po ziemi.
  • Rysowanie na dużych arkuszach papieru, w różnych płaszczyznach (pionowej, poziomej), w różnych pozycjach (na stojąco, na siedząco).

Proponuję kilka aktywujących zabaw:

Układanie rytmów. Do układania możemy wykorzystać wycięte figury, guziki lub nakrętki. Układamy rytmy według kolorów, kształtów… i kontynuujemy je.

Rysowanie na materiałach sypkich. Możemy wykorzystać tackę, talerzyk, na które wysypujemy dowolne materiały sypkie (np. kasza manna, piasek…).  Dzieci mogą rysować dowolne wzory z pamięci lub wg wzory, proste obrazki, odtwarzać litery lub cyfry.

Wylepianie wałkami z plasteliny, wyklejanie kawałkami papieru, układanie z guzików lub innych, drobnych elementów dowolnych wzorów. Rysujemy wzory, kształty, litery, cyfry, dziecko wylepia, wykleja, wypełnia je dowolnymi materiałami.

Ćwiczenia dłoni i palców:

  • Ściskanie piłeczki trzema palcami – kciuk, palec wskazujący i środkowy (palce te biorą później udział w chwycie); ściskamy te trzy palce razem ze sobą (łącząc je) – przez 3 sekundy i puszczamy
  • Rozszerzanie i zwężanie palców z nałożoną na nie gumką do włosów
  • Nakręcanie nakrętek na śruby
  • Zakręcanie i dokręcanie pudełek po mleku
  • Zabawa z zakraplaczem
  • Zakładanie gumek recepturek na szeroką puszkę
  • Nabieranie niewielkich przedmiotów na łyżkę, np. grochu
  • Lepienie z masy solnej
  • Malowanie pęczkiem waty
  • Przewlekanki sznurkowe
  • Tasowanie kart i układanie w dłoni
  • Zabawy małym bączkiem
  • Nakładanie na palce gumek frotowych (można we wskazanej sekwencji kolorystycznej)
  • Zabawy gniotkami
  • Lepienie kółeczek dwoma palcami – kciuk + kolejne palce, tj. kciukiem i palcem wskazującym, kciukiem i palcem środkowym, kciukiem wraz z palcem serdecznym
  • Wrzucanie monet do skarbonki
  • Zgniatanie papieru jedną ręką
  • Obracanie w palcach przedmiotu, np. piłeczek czy monet
  • Gniecenie gąbki, wyciskanie wody – dziecko ma za zadanie przenieść wodę z jednej miski do drugiej, za pomocą gąbki
  • Wodzenie palcem po konturach
  • Naśladowanie deszczu czy gry na pianinie
  • Nawlekanie koralików
  • Lepienie
  • Wydzieranie
  • Stemplowanie
  • Przerywanie papieru po linii prostej, falistej, przekątnej kartki
  • Wyciskanie kleju, pasty z tuby
  • Zwijanie w ręku chustki szyfonowej
  • Wycieranie gumką
  • Przesuwanie waty/ piórka strumieniem powietrza z gumowej gruszki
  • Zabawy paluszkowe
  • Zabawa „palce – kciuk” (każdy palec po kolei wita się z kciukiem)
  • Ugniatanie małych kulek z bibuły
  • Zabawy z materiałem sypkim (kasza, piasek), płynnym (woda, piany), półpłynnym (kisiel, budyń), stałym dającym się formować (ciastolina, plastelina)
  • Zaciskanie dłoni w pięść i rozluźnianie
  • Zszywanie zszywaczem
  • Dziurkowanie dziurkaczem
  • Ściskanie piłeczek o różnej twardości i fakturze
  • Labirynty przestrzenne z koralikami
  • Temperowanie kredek.

Pamiętajmy, że ćwiczenia grafomotoryczne wykonywane na zmianę raz jedna raz drugą ręką mogą pomóc w ustaleniu, którą ręką będzie pisało dziecko oburęczne. Nie można, nawet w dobrej wierze wywierać zbyt dużego nacisku na dziecko, aby kontynuowało ćwiczenia w sytuacji gdy przestaje się nimi interesować i co najważniejsze, wszystkie wykonane przez dziecko prace akceptujemy. Przeżycie sukcesu w wykonywaniu ćwiczeń grafomotorycznych ma dla wielu dzieci bardzo istotne znaczenie i motywuje je do wysiłków związanych z rozpoczęciem trudnej sztuki pisania.

Literatura:

  1. Marta Bogdanowicz Ćwiczenia grafomotoryczne Hanny Tymichowej usprawniające technikę rysowania i  pisania Wyd. ” Topos” Gdańsk 1991
  2. S. Szuman- „O dojrzałości szkolnej dzieci siedmioletnich” Nowa Szkoła nr 6/62
  3. A. Dzierżanka -Wyszyńska- „Rozwój psychomotoryki małego dziecka” PZWS 1972r. W-wa