ĆWICZENIA I ZABAWY ROZWIJAJĄCE PERCEPCJĘ WZROKOWĄ
Percepcja wzrokowa uczestniczy w bardzo wielu działaniach człowieka. Odpowiedni poziom rozwoju percepcji wzrokowej umożliwia dziecku naukę czytania, pisania, stosowanie zasad ortografii oraz rozwinięcie wszystkich innych umiejętności wymaganych od niego podczas nauki szkolnej.
- Ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową.
• naklejanie kawałków papieru i innych materiałów na dużym arkuszu papieru;
• przypinanie do tekturowej kartki zestawu klamerek do bielizny;
• przewlekanie sznurków przez otworki w tekturkach;
• wycinanie paseczków, dróżek, trawy z papieru;
• wycinanie prostych kształtów;
• wodzenie palcem po wzorach w zeszycie z ćwiczeniami;
• wodzenie palcem po powierzchni brył geometrycznych i innych przedmiotów;
• obrysowywanie ołówkiem konturu prostych kształtów;
• przesuwanie po wzorach małych klocków jako samochody poruszające się po drodze, którą dziecko zaznaczy następnie ołówkiem;
• nawlekanie koralików;
• budowanie wieży z drewnianych klocków;
• zapinanie i odpinanie guzików, zamków błyskawicznych;
• przelewanie płynów z naczynia do naczynia;
• chodzenie po linie położonej na podłodze; - Ćwiczenia usprawniające spostrzeganie tła i figury.
• wskazywanie przedmiotów należących do tej samej kategorii np. przedmiotów okrągłych, drewnianych, niebieskich;
• wskazywanie przedmiotów znanych dziecku – zabawki, przedmioty codziennego użytku;
• zabawa „Czarodziejski worek”- dziecko ogląda przedmiot na obrazku i szuka w worku takiego samego przedmiotu;
• wybranie z pojemnika kredek o określonym kolorze;
• grupowanie talerzyków, sztućców zgodnie z ich wielkością i kształtem;
• zabawa w „Detektywa”- dziecko otrzymuje zadanie, które polega na znalezieniu np. dużego klocka wśród małych klocków, czerwonej kulki wśród kulek zielonych itd.;
• grupowanie przedmiotów ze względu na ich przeznaczenie np. zabawki do piaskownicy, klocki do budowania;
• grupowaniem z uzasadnieniem „dlaczego to tutaj nie pasuje”;
• zabawa „Porządki w krainie zabawek”- dziecko układa na półkach przedmioty zgodnie z podanym wzorem; - Ćwiczenia rozwijające stałość spostrzegania.
• wskazywanie przedmiotów różniących się rozmiarami np. pokazujemy dziecku dwa klocki różne pod względem wielkości i prosimy o wskazanie większego(następnie pokazujemy dziecku dalsze pary przedmiotów ale różnice wielkości są coraz mniejsze);
• sortowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość np. dziecko dostaje trzy przedmioty, jego zadaniem jest wskazanie, który przedmiot jest duży, który mały, a który pośredni;
• znajdowanie przedmiotów o takim samym kształcie np. pokazujemy dziecku prostokąt, a ono powinno wskazać piórnik, książkę, blat stołu;
• sortowanie przedmiotów ze względu na ich kształt – rozpoznawanie na rysunkach przedmiotów kwadratowych, okrągłych, trójkątnych;
• rozpoznawanie obrazków – na półce rozkładamy klocki o różnych kształtach, nad każdym z nich umieszczamy rysunek tego klocka, zadaniem dziecka jest ułożenie danego klocka pod właściwym rysunkiem;
• znajdowanie na półce klocka odpowiadającego podanemu rysunkowi;
4. Ćwiczenia usprawniające spostrzeganie położenia przedmiotów w przestrzeni.
• układanie klocków według określonych zasad np. z przodu duże, z tyłu małe;
• układanie figur np. na kartonie czerwone, w pudełku niebieskie;
• odwzorowywanie prostych układów w wyznaczonej przestrzeni;
• nakładanie, układanie przedmiotów według określonej zasady;
• segregowanie według określonych zasad;
• określanie miejsca położenia przedmiotu w przestrzeni z wykorzystaniem określeń: na, pod, za, między, nad, wyżej, niżej;
• zabawy tupu „Ciepło – zimno”, „Ukryty przedmiot”;
• wykonywanie poleceń według instrukcji słownej np. połóż lalkę na półce;
• wyodrębnienie i nazywanie przedmiotów będących na półce z zabawkami np. co stoi z przodu?, co stoi z tyłu?;
• wyodrębnianie przedmiotów według cech jakościowych np. jaki klocek leży obok lalki?.
Bibliografia:
Frostig M., Horne D., Wzory i obrazki- program rozwijający percepcję wzrokową, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1989.
Bogdanowicz M., Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania według Tymichowej, „Fokus”, Gdańsk 1997.
Internet: percepcja wzrokowa: karty pracy:grafika