Grupa Biedronki w roku szkolnym 2023/2024 realizowała ogólnopolski projekt edukacyjno- czytelniczy „BAJKI-POMAGAJKI- czyli o magicznej mocy bajkoterapii”. Głównym założeniem projektu było czytanie bajek terapeutycznych. Autorkami tego projektu są Sylwia Skirzewska, Małgorzata Szczepaniak- nauczyciele wychowania przedszkolnego.
Projekt trwał 8 miesięcy, rozpoczął 1 września 2023 i zakończył 30 kwietnia 2024 roku .
W każdym miesiącu przedszkolaki zapoznawały się z historiami dotyczącymi konkretnych problemów, emocji, z którymi dzieci niejednokrotnie się borykają. Nie są zakończone morałem , ale młodzi słuchacze takich bajek mogą utożsamić się z bohaterem i przeżyć z nim daną sytuacją , pozostając w bezpiecznym miejscu blisko nauczyciela.
Projekt był zgodny z aktualnym kierunkiem polityki oświatowej : wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, mającymi na celu oswajanie różnych lęków, przełamywanie nieśmiałości, radzenie sobie w różnych trudnych dla dzieci sytuacjach.
Głównym celem bajkoterapii jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka.
Celami szczegółowymi projektu były:
– budowanie wiary we własne umiejętności;
– kształtowanie poczucie pewności siebie;
– oswojenie z sytuacjami , osobami, zwierzętami wywołującymi lęki;
– kształtowanie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu;
– dostrzeganie odmienności i ich akceptacja;
– rozwijanie umiejętności doceniania i wzajemnej pomocy, współpracy w grupie;
– budowanie pozytywnej samooceny u dziecka;
– nabywanie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnianie, dlaczego czuję się w taki, a nie inny sposób;
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, konfliktowych dla dziecka;
– redukcja niepożądanych stanów psychicznych;
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
– dostrzegania wartości przyjaźni w życiu człowieka;
Dzieci co miesiąc zapoznawały się z poszczególnymi bajkami, rozmawiały na temat ich treści, oceniały zachowania poszczególnych bohaterów, wykonywały różna zadania związane z realizacją projektu.