Już w wieku niemowlęcym kształtują się podstawy osobowości, lecz dopiero około 3 roku życia dziecko zaczyna używać zaimków osobowych takich jak „ja” czy „mnie”. Stara się z uporem umacniać swoje „ja” w celu zdobycia większej autonomii. Manifestuje, buntuje się i dzięki podejmowanym wysiłkom, a często nieposłuszeństwu utwierdza swoją osobowość. W zależności od indywidualności dziecka poziom opozycji zaznacza się mniej lub bardziej ostro. Dziecko łatwo traci poczucie bezpieczeństwa co wyraża płaczem i szuka potwierdzenia miłości i skupienia na nim uwagi. Jest zazdrosny. Mechanizm myślenia 3-latka ma charakter globalny, co oznacza, że dziecko postrzega elementy otocznia jako całości mało jeszcze zróżnicowane.
Niezdolne jest jeszcze do procesów analizy i syntezy, myśli chętnie za pomocą zespołów, kojarzy i łączy ze sobą sprzeczności. Nie potrafi początkowo ani opisywać, ani opowiadać, zaczyna sobie coś wymyślać, fantazjuje. Nie potrafi nawet wyjaśnić tego, co widzi zgodnie z zasadami przyczynowości, przypisuje motywacje ludzkie zjawiskom naturalnym.
Dziecko w tym wieku myśli przede wszystkim za pomocą swoich oczu, uszu, rąk, można powiedzieć całym swoim ciałem. Zabawa, najchętniej indywidualna, lub z opiekunem jest naturalnym rodzajem aktywności w tym wieku. Dotąd niechętne stopniowo staje się otwarte na współpracę. Teraz chętniej odda zabawkę i bawi się z innym dzieckiem. Nawiązuje pierwsze przyjaźnie. W coraz to mocniejszy sposób myśli za pomocą słów.
Sześciolatek jest bardzo żywiołowy i ruchliwy, hałaśliwy, entuzjastyczny, podlegający skrajnym emocjom. Bywa wybuchowy, czasem arogancki, a jednocześnie otwarty na uczenie się nowych rzeczy, tryskający energią. Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji. Sześciolatkiem targają sprzeczne i gwałtowne emocje. Nawet błahostka może wywołać wielki wybuch złości. Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, naj… W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny. Czasem oszukuje, by osiągnąć swój cel bądź lepiej wypaść w oczach innych. Jest bardzo czuły na krytykę. Zdarza mu się kłamać. Ma problem z przyznaniem się do winy. Odruchowo odpowiada „nie”, dyskutuje i kłóci się z rodzicami. Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania. Ma dużą potrzebę rywalizacji i współzawodnictwa. Przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci. Chce być najważniejszą osobą na świecie, zawsze w centrum zainteresowania, ten egocentryzm sprawia, że nie do końca rozumie potrzeby innych. Buntuje się. Nie zgadza się wykonywanie poleceń, próśb mamy czy wymagań. Czasami jego reakcje mogą przypominać zachowania dwulatka. Ma najlepszego przyjaciela, najczęściej tej samej płci. Bawi się z dziećmi tej samej płci. Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych. Sześcioletnie dzieci lubią być w centrum zainteresowania, czuć się ważne i akceptowane. W tym wieku kontakty z mama bywają trudne. Pojawiają się nowe lęki. Dziecko boi się samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp. Chętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, jest bardzo wrażliwy na opinię pani w przedszkolu i innych dorosłych. Sześciolatek próbuje sobie radzić z lekami i stresem obgryzając paznokcie i skórki czy dłubiąc w nosie. Rodzice przestają być dla dziecka autorytetem. Mało tego! To oni są winni wszelkich niepowodzeń, a nawet kłótni z innymi dziećmi.
Rozwój fizyczny i ruchowy:
- Sprawny fizycznie. Dziecko jest już dość zręczne jego ruchy stają się skoordynowane i harmonijne.
- Dziecko ma poczucie, że może wszystko, że nic go nie ogranicza, dlatego chętnie próbuje wielu nowych rzeczy, jest otwarte na nabywanie nowych umiejętności.
- Jego ruchy stają się płynne, dzięki czemu maluch może wykonać tzw. kombinację ruchową.
- Sześciolatek umie podrzucić i złapać piłkę, pokonywać przeszkody i wykonywać ćwiczenia równoważne.
- Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć.
- Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie.
- Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu).
- Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków – powód do dumy.
- Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem.
- Biega, skacze, wspina się.
- Jeździ na 2 kołowym rowerze.
- Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach.
- Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romby.
- Jest samodzielny. Umie posługiwać się nożem i widelcem, zapina guziki, potrafi też zawiązać sznurowadła w butach.
Rozwój intelektualny:
- Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki.
- Używa ok. 4 tysiące słów.
- Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki.
- Rozróżnia prawą i lewą stronę.
- Dziecko potrafi tworzyć zdania współrzędnie i podrzędnie złożone.
- Układa puzzle.
- Podejmuje samodzielnie decyzje.
- Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb.
- Rozumie, ze rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości.
- Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym.
- Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku.
- Potrafi się skupić na ok. 15 min.
- Nie ma rozdzielności uwagi.
- Bawi się w zabawy z podziałem na role.
- Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami, zaczyna interesować się życiem społecznym. Jest otwarte i ciekawe świata, dlatego dąży do jego poznania. Chce zrozumieć zasady i prawa nim rządzące – nieustannie pyta, a także wyraża swoją opinię na dany temat.
- Zaczyna stawiać hipotezy , w których istotną rolę pełnią jego wyobraźnia. Ma jeszcze małe zasoby wiedzy, ale próbuje sobie radzić.
- Swobodnie prowadzi rozmowy. Lubi rozmawiać i dzielić się swoimi spostrzeżeniami i przemyśleniami.
- Próbuje uzasadniać swoje decyzje. Próbuje bronić swoich racji za wszelką cenę, często w sposób wybuchowy i nieopanowany. Trwa walka o swoją tożsamość i niezależność.
- Sześciolatek jest ciekawy świata, choć czasem trochę niepewny w działaniach.
- Dziecko powinno umieć współdziałać z rówieśnikami i przestrzegać określonych norm zachowania.
- Sześciolatek zaczyna przewidywać intelektualne i emocjonalne skutki swego działania.