Ćwiczenia dłoni i palców – ćwiczenia grafomotoryczne:

Ćwiczenia dłoni i palców – ćwiczenia grafomotoryczne:

  • Kreskowanie i kropkowanie – zapełnianie rozmaitych konturów małymi kreseczkami stawianymi poziomo, pionowo, ukośnie. Możemy narysować dziecku kształt do wypełnienia, ale może też narysować go samo.
  • Pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze. Dobrze sprawdza się gruby mazak.
  • Prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej ustawionymi – „labirynty”; narysujmy taki labirynt wspólnie z dzieckiem, niech dziecko samo wymyśli trasę i narysuje ją dwiema liniami. Dopiero potem dziecko prowadzi linię środkiem. Może to być też kręta ulica, którą pojedzie mały samochodzik.
  • Rysowanie patykiem po piasku lub po prostu po ziemi.
  • Rysowanie na dużych arkuszach papieru, w różnych płaszczyznach (pionowej, poziomej), w różnych pozycjach (na stojąco, na siedząco).

Proponuję kilka nowych zabaw:

Układanie rytmów. W załączniku zdjęcie pokazowe. Do układania możemy wykorzystać wycięte figury, guziki lub nakrętki .Zabawy z nakrętkami. Możemy układać różne wzory narysowane przez rodzica, lub wymyślone samodzielnie przez dziecka

Układamy rytmy .Układanki z nakrętek

Rysujemy na materiałach sypkich

 Rysować możemy dowolne, proste obrazki, litery lub cyfry. Powodzenia.

Przykładowe wzory do wylepiania wałkami z plasteliny, wyklejania kawałkami papieru, układania z guzików lub innych, drobnych elementów.

Ćwiczenia dłoni i palców

  • Ściskanie piłeczki trzema palcami – kciuk, palec wskazujący i środkowy (palce te biorą później udział w chwycie); ściskamy te trzy palce razem ze sobą (łącząc je) – przez 3 sekundy i puszczamy
  • Rozszerzanie i zwężanie palców z nałożoną na nie gumką do włosów
  • Nakręcanie nakrętek na śruby
  • Zakręcanie i dokręcanie pudełek po mleku
  • Zabawa z zakraplaczem
  • Zakładanie gumek recepturek na szeroką puszkę
  • Nabieranie niewielkich przedmiotów na łyżkę, np. grochu
  • Lepienie z masy solnej
  • Malowanie pęczkiem waty
  • Przewlekanki sznurkowe
  • Tasowanie kart i układanie w dłoni
  • Zabawy małym bączkiem
  • Nakładanie na palce gumek frotowych (można we wskazanej sekwencji kolorystycznej)
  • Zabawy gniotkami
  • Lepienie kółeczek dwoma palcami – kciuk + kolejne palce, tj. kciukiem i palcem wskazującym, kciukiem i palcem środkowym, kciukiem wraz z palcem serdecznym
  • Wrzucanie monet do skarbonki
  • Zgniatanie papieru jedną ręką
  • Obracanie w palcach przedmiotu, np. piłeczek czy monet
  • Gniecenie gąbki, wyciskanie wody – dziecko ma za zadanie przenieść wodę z jednej miski do drugiej, za pomocą gąbki
  • Wodzenie palcem po konturach
  • Naśladowanie deszczu czy gry na pianinie
  • Nawlekanie koralików
  • Lepienie
  • Wydzieranie
  • Stemplowanie
  • Przerywanie papieru po linii prostej, falistej, przekątnej kartki
  • Wyciskanie kleju, pasty z tuby
  • Zwijanie w ręku chustki szyfonowej
  • Wycieranie gumką
  • Przesuwanie waty/ piórka strumieniem powietrza z gumowej gruszki
  • Zabawy paluszkowe
  • Zabawa „palce – kciuk” (każdy palec po kolei wita się z kciukiem)
  • Ugniatanie małych kulek z bibuły
  • Zabawy z materiałem sypkim (kasza, piasek), płynnym (woda, piany), półpłynnym (kisiel, budyń), stałym dającym się formować (ciastolina, plastelina)
  • Zaciskanie dłoni w pięść i rozluźnianie
  • Zszywanie zszywaczem
  • Dziurkowanie dziurkaczem
  • Ściskanie piłeczek o różnej twardości i fakturze
  • Labirynty przestrzenne z koralikami
  • Temperowanie kredek.