Zadaniem ćwiczeń grafomotorycznych jest pomoc dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki pisania. Dlatego zanim posadzimy dziecko do pisania liter oraz cyfr w liniaturze i w kratkach zeszytów, pozwólmy mu osiągnąć sprawność ramienia, nadgarstka, dłoni i palców.
Pamiętajmy, przed przystąpieniem do nauki pisania, konieczne jest usprawnienie motoryczne w zakresie szybkości, precyzji, melodii kinetycznej ruchów, koordynacji ruchowej całego ciała i rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Drodzy Rodzice: zamiast męczyć przedszkolaki pisaniem liter i cyfr, zachęcajmy je do następujących ćwiczeń:
Ćwiczenia dłoni i palców – ćwiczenia grafomotoryczne:
- Kreskowanie i kropkowanie – zapełnianie rozmaitych konturów małymi kreseczkami stawianymi poziomo, pionowo, ukośnie. Możemy narysować dziecku kształt do wypełnienia, ale może też narysować go samo.
 - Pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze. Dobrze sprawdza się gruby mazak.
 - Prowadzenie linii między dwiema liniami szerzej ustawionymi – „labirynty”; narysujmy taki labirynt wspólnie z dzieckiem, niech dziecko samo wymyśli trasę i narysuje ją dwiema liniami. Dopiero potem dziecko prowadzi linię środkiem. Może to być też kręta ulica, którą pojedzie mały samochodzik.
 - Rysowanie patykiem po piasku lub po prostu po ziemi.
 - Rysowanie na dużych arkuszach papieru, w różnych płaszczyznach (pionowej, poziomej), w różnych pozycjach (na stojąco, na siedząco).
 
Proponuję kilka aktywujących zabaw:
Układanie rytmów. Do układania możemy wykorzystać wycięte figury, guziki lub nakrętki. Układamy rytmy według kolorów, kształtów… i kontynuujemy je.
Rysowanie na materiałach sypkich. Możemy wykorzystać tackę, talerzyk, na które wysypujemy dowolne materiały sypkie (np. kasza manna, piasek…). Dzieci mogą rysować dowolne wzory z pamięci lub wg wzory, proste obrazki, odtwarzać litery lub cyfry.
Wylepianie wałkami z plasteliny, wyklejanie kawałkami papieru, układanie z guzików lub innych, drobnych elementów dowolnych wzorów. Rysujemy wzory, kształty, litery, cyfry, dziecko wylepia, wykleja, wypełnia je dowolnymi materiałami.
Ćwiczenia dłoni i palców:
- Ściskanie piłeczki trzema palcami – kciuk, palec wskazujący i środkowy (palce te biorą później udział w chwycie); ściskamy te trzy palce razem ze sobą (łącząc je) – przez 3 sekundy i puszczamy
 - Rozszerzanie i zwężanie palców z nałożoną na nie gumką do włosów
 - Nakręcanie nakrętek na śruby
 - Zakręcanie i dokręcanie pudełek po mleku
 - Zabawa z zakraplaczem
 - Zakładanie gumek recepturek na szeroką puszkę
 - Nabieranie niewielkich przedmiotów na łyżkę, np. grochu
 - Lepienie z masy solnej
 - Malowanie pęczkiem waty
 - Przewlekanki sznurkowe
 - Tasowanie kart i układanie w dłoni
 - Zabawy małym bączkiem
 - Nakładanie na palce gumek frotowych (można we wskazanej sekwencji kolorystycznej)
 - Zabawy gniotkami
 - Lepienie kółeczek dwoma palcami – kciuk + kolejne palce, tj. kciukiem i palcem wskazującym, kciukiem i palcem środkowym, kciukiem wraz z palcem serdecznym
 - Wrzucanie monet do skarbonki
 - Zgniatanie papieru jedną ręką
 - Obracanie w palcach przedmiotu, np. piłeczek czy monet
 - Gniecenie gąbki, wyciskanie wody – dziecko ma za zadanie przenieść wodę z jednej miski do drugiej, za pomocą gąbki
 - Wodzenie palcem po konturach
 - Naśladowanie deszczu czy gry na pianinie
 - Nawlekanie koralików
 - Lepienie
 - Wydzieranie
 - Stemplowanie
 - Przerywanie papieru po linii prostej, falistej, przekątnej kartki
 - Wyciskanie kleju, pasty z tuby
 - Zwijanie w ręku chustki szyfonowej
 - Wycieranie gumką
 - Przesuwanie waty/ piórka strumieniem powietrza z gumowej gruszki
 - Zabawy paluszkowe
 - Zabawa „palce – kciuk” (każdy palec po kolei wita się z kciukiem)
 - Ugniatanie małych kulek z bibuły
 - Zabawy z materiałem sypkim (kasza, piasek), płynnym (woda, piany), półpłynnym (kisiel, budyń), stałym dającym się formować (ciastolina, plastelina)
 - Zaciskanie dłoni w pięść i rozluźnianie
 - Zszywanie zszywaczem
 - Dziurkowanie dziurkaczem
 - Ściskanie piłeczek o różnej twardości i fakturze
 - Labirynty przestrzenne z koralikami
 - Temperowanie kredek.
 
Pamiętajmy, że ćwiczenia grafomotoryczne wykonywane na zmianę raz jedna raz drugą ręką mogą pomóc w ustaleniu, którą ręką będzie pisało dziecko oburęczne. Nie można, nawet w dobrej wierze wywierać zbyt dużego nacisku na dziecko, aby kontynuowało ćwiczenia w sytuacji gdy przestaje się nimi interesować i co najważniejsze, wszystkie wykonane przez dziecko prace akceptujemy. Przeżycie sukcesu w wykonywaniu ćwiczeń grafomotorycznych ma dla wielu dzieci bardzo istotne znaczenie i motywuje je do wysiłków związanych z rozpoczęciem trudnej sztuki pisania.
Literatura:
- Marta Bogdanowicz Ćwiczenia grafomotoryczne Hanny Tymichowej usprawniające technikę rysowania i pisania Wyd. ” Topos” Gdańsk 1991
 - S. Szuman- „O dojrzałości szkolnej dzieci siedmioletnich” Nowa Szkoła nr 6/62
 - A. Dzierżanka -Wyszyńska- „Rozwój psychomotoryki małego dziecka” PZWS 1972r. W-wa