UWAŻNIE JEMY

Jak często zdarza się dzieci jeść posiłek z telefonem w ręku, tabletem albo w towarzystwie ulubionych bohaterów kreskówek w TV?

Bardzo często my dorośli, a także dzieci, działamy na AUTOPILOCIE. Mózg w ten sposób nam pomaga i powoduje, że czynności, które wykonujemy bardzo często stają się zautomatyzowane. To co na początku wydawało nam się skomplikowane (jazda na rowerze, prowadzenie samochodu, czytanie i pisanie), po jakimś czasie dzieje się poza sferą naszej świadomości. Ma to oczywiście zalety (przyspiesza pewne procesy, pomaga nam w wykonywaniu codziennych czynności, oszczędza energię), ale powoduje, że wiele spraw nam umyka, przestajemy zachwycać się tym co widzimy, czujemy, skupiamy się na myśleniu (wpadamy w spiralę negatywnych schematów myślowych) zamiast na czynności, którą wykonujemy. Niestety w przypadku jedzenia może to doprowadzić do poważnych problemów z otyłością, cukrzycą, zaburzeniami odżywiania (anoreksja, bulimia). Możemy pomóc dzieciom odkryć radość i wiele różnych doznań towarzyszących jedzeniu potraw. Aby zachęcić dzieci do zdrowego, prawidłowego jedzenia wystarczy schować telefony, wyłączyć TV i pobawić się w uważne jedzenie. Rumianki podczas różnych okazji jadły w spowolnionym tempie lub jak naukowcy (badały czy jedzenie jest twarde, miękkie, chrupiące, soczyste, słodkie, słone, kwaśne, itp.). Dzieci koncentrowały się na wykonywanej czynności, opisywały wrażenia smakowe. Dzięki tego typ zabawom przedszkolaki uczą się by nie jeść łapczywie, zbyt szybko, by nie wkładać zbyt dużo pokarmu do ust, by gryźć powoli i dokładnie. Rumianki doszły do wniosku, że uważne, świadome jedzenie sprawia o wiele więcej przyjemności i poprawia samopoczucie, nie wywołuje zmęczenia i bólu brzucha.