Propozycje zabaw na 26.01.2022 r.

Propozycje zabaw na 26.01.2022 r.

A jak będę dorosła– słuchanie wiersza D. Wawiłow. Rozmowa na jego temat.

Poniżej zamieszczamy treść wiersza, przeczytajcie go dzieciom i porozmawiajcie na jego temat w oparciu o przykładowe pytania:  Jakie zawody chciałaby wykonywać bohaterka wiersza? Dlaczego tak często zmienia zdanie? Co planuje robić jako lekarz? Co planuje robić jako pirat? Jakie emocje towarzyszyły tobie przy słuchaniu tego wiersza? Dlaczego?

„A jak będę dorosła…”

Jak mi ręce urosną,

jak mi nogi urosną,

jak już będę dorosła

i wysoka jak sosna,

to zostanę, zostanę, zostanę… no, kim?

To na pewno zostanę lekarzem!

Przyjdę w białym fartuchu,

mamie zajrzę do ucha,

tatę klepnę po brzuchu,

powiem: ,,Trzymaj się, zuchu!”,

i zapiszę, zapiszę, zapiszę… no, co?

I zapiszę paskudne lekarstwo!

Co mi płacze i krzyki!

Będę robić zastrzyki!

Będę strasznie się trudzić!

A gdy już mi się znudzi,

to zostanę, zostanę, zostanę… no, kim?

To zostanę okrutnym piratem!

Nie posłucham się taty.

Będę strzelać z armaty,

będę w workach pękatych

przechowywać dukaty!

Będę straszną mieć brodę i pistolet, i co?

I piracką przepaskę na oku!

Co mi wiatry i burze!

Mogą trwać jak najdłużej!

Niechaj żyją podróże!

A jak nimi się znużę,

to pojadę, pojadę, pojadę… no, gdzie?

To pojadę z powrotem do mamy!

Źródło: Danuta Wawiłow „Danuta Wawiłow dzieciom”, Nasza Księgarnia, Warszawa 2013, s. 50–51.

A jak będę dorosła…/ A jak będę dorosły…– malowanie pastelami.

Poproście dzieci o zamknięcie oczu i wyobrażenie sobie, jak będzie wyglądać jako osoba dorosła. Następnie dzieci wykonują pastelami bądź innymi kredkami lub flamastrami autoportret z przyszłości. Zachęcamy do podzielnia się z nami waszymi pracami na grupie zamkniętej.

„Rób, to co ja” – zabawa naśladowcza.

Naśladujcie ruchem pracę rzemieślników, np.

– naprawiacie buty jak szewc,

– lepicie gliniany wazon jak garncarz,

– dziergacie koronkę jak koronczarka,

– dmuchacie szklany wazon jak hutnik szklarz,

– wykonujecie złoty pierścionek jak złotnik,

– tworzycie drewniany stół jak stolarz,

– haftujecie serwetkę jak hafciarka,

– kujecie piękne metalowe kwiaty jak kowal.

Powtórz ty!– zabawa logopedyczna .

Zabawa polega na tym, że dorosły rzuca piłkę do dziecka, mówiąc wybrane sylaby. Dziecko powtarza je, a następnie odrzuca piłkę ze swoimi sylabami. Proponowane sylaby: or – or – or, ar – ar – ar, er – er – er, ir – ir – ir, ur – ur – ur, yr – yr – yr, ro – ro – ro, ra – ra – ra, re – re – re, ri – ri – ri, ru – ru – ru, ry – ry – ry, dro – dro – dro, dra – dra – dra, dre – dre – dre, dru – dru – dru, dri – dri – dri, dry – dry – dry, mro – mro – mro.

Znajdź rym– zabawa słowna w szukanie rymów.

Zachęcamy do szukania rymów. Zabawa polega na tym, że dzieci podają dowolne słowo i przekazują piłkę dorosłemu. Zadaniem dorosłego jest podanie słowa rymującego się ze słowem dziecka. Potem to samo robi dziecko, aż powstanie ciąg rymujących się słów.