06.04.2021r.

DZIEŃ I NOC  (Dziecko poznaje pojęcia: dzień, noc, oraz rano, południe, wieczór,  rozwije zainteresowania zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie, związanymi  z następstwem dnia i nocy) 

1. Wysłuchaj wiersz ”Noc i Dzień” /Arkadiusz Łakomiak /

Noc chwaliła się przed dniem:
„Jestem piękna, dobrze wiem.
U mnie księżyc jest i gwiazdy,
a u ciebie – dzień jak każdy.

Najpiękniejsze miewam sny,
przyznać musisz nawet ty.
Oprócz tego mam komety,
noc piękniejsza jest niestety.

Słyszysz, jak jest pięknie tu?
Co odpowiesz mi więc dniu?”

W dzień cieplutkie świeci słońce,
piękne kwiaty są na łące,
rzeki, lasy, góry mam
i nie jestem tutaj sam.

Więc mi nie mów, bardzo proszę,
bo ciemności ja nie znoszę
Wszystkie dzieci już wybrały,
wolą dzień, niż twe przechwały!”

Pytania

   – Co mówiła o sobie noc, a co dzień?

   –  Co lubicie  bardziej, dzień czy noc?            

   – Dlaczego?  Co można robić w  dzień a co nocą?                                                                                             

JAK POWSTAJE DZIEŃ I NOC? –wykonanie eksperymentu z wykorzystaniem  globusa, to może się przydać do wyjaśnienia zjawiska dnia i nocy. Jeśli nie macie, to może być zwykła piłka. Przygotujcie też latarkę lub lampkę nocną. Wskażcie na globusie Polskę ( lub zaznaczcie na piłce dowolny punkt ) Pokażcie dziecku ( najlepiej w zaciemnionym pokoju), jak to się dzieje, że raz mamy dzień, a raz noc. Zaświećcie latarkę nad  globusem lub piłką kręćcie powoli wokół jej osi ( możecie poprosić dziecko, aby to zrobiło). Zapytajcie, co teraz jest w Polsce: dzień – czy noc? Od czego to zależy?

 Dziecko powinno wysunąć wniosek z obserwacji, że kiedy słońce oświetla dany punkt na kuli ziemskiej, to wtedy jest dzień, a jeśli nie – to wówczas jest noc.

Możecie oczywiście wskazywać dowolne miejsca na globusie, w zależności od zainteresowania dziecka tą zabawą. Powiedzcie także dziecku, że dzień i noc to doba. Kidy jest rano, południe wieczór? Co wtedy robimy ?

2. PRACA PLASTYCZNA.-„Dzień i Noc”(- rozwijanie umiejętności manualnych,posługiwania się nożyczkami,
– rozwijanie wyobraźni i kreatywności)

Potrzebne materiały:
1. Bibuła granatowa i niebieska lub kolorowe kartki.
2. Księżyc, gwiazdy, słońce, chmury wycięte z papieru
3. Papierowy talerzyk lub wycięte koło z tektury/ kartonu

Etapy przygotowania:
1. Papierowy talerz (lub wycięte koło)podzielić na pół
2. Jedną część wykleić granatową bibułą (dokleić księżyc i gwiazdy ) POWSTAJE NOC .
3.Drugą część wykleić błękitną bibułą (dokleić słońce i chmury) POWSTAJE DZIEŃ.

Polecam obejrzenie filmiku edukacyjnego na You Tube  z serii „Paxi – Dzień, noc i pory roku”

https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4k&ab_channel=EuropeanSpaceAgency%2CESA

Piosenka do zabawy utrwalenia:

https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw&ab_channel=TutorialFunTV

MASZERUJE WIOSNA

Tam daleko gdzie wysoka sosna

maszeruje drogą mała wiosna.

Ma spódniczkę mini, sznurowane butki

i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło

lecą i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

 Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu

małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi

balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło

lecą i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas

każda trawka chce być już zielona.

gdybyś zapomniała inną drogą poszła

zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło

lecą i świergocą głośno i wesoło.

Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,

gdy go w górę wznosi zielenieje świat !