06.04.2021 r. – WTOREK

06.04.2021 WTOREK

„Czy wszyscy śpimy nocą?” -rozmowa tematyczna.

Zachęcamy do porozmawiania z dziećmi w oparciu o film edukacyjny, który znajduje się poniżej. Możecie zadać dzieciom przykładowe pytania: Kiedy śpimy? Czy wszyscy zasypiają nocą? Czy zwierzęta śpią tylko w nocy?. Wspólnie ustalcie które zwierzęta są aktywne w dzień (śpią w nocy), a które prowadzą nocny tryb życia (w dzień śpią):

  • w nocy śpią np.: kura, krowa, wiewiórka
  • w dzień śpią np.: sowa, ćma, nietoperz, dzik.

„Siwa chmurka”  -nauka kołysanki.

Zapytajcie się dzieci czy  znają takie specjalne piosenki , które zawsze śpiewa się cicho bo ich zadanie polega na… uśpieniu dziecka – kołysanki. Zachęcamy również do nauczenia się poniższej kołysanki.

1. Małe dzieci mrużą już oczka.

Małym dzieciom znów chce się spać,

bo do okien zagląda nocka.

Będzie nam cicho śpiewać i grać.

2. Siwa chmurka po niebie płynie,

siwy ptaszek za oknem śpi.

Mały świerszczyk zasnął w kominie.

Zaśnij, dziecinko, zaśnij i ty.

https://akademia.pwn.pl/materialy/Przedszkole-Nowa-Trampolina-pieciolatka,5945.html

„Cicho i głośno” – ćwiczenia dykcyjne. Zachęćcie dzieci do ćwiczeń dykcyjnych. Poproście je, aby wypowiadały wyraźnie zaproponowane przez Was przykładowe sylaby, np.: mamamama, memememe, mumumumu, mimimimi lub inne. Rodzic jako prawdziwy dyrygent pokazuje, czy mają być one wypowiadane głośno, czy cicho, coraz głośniej, czy coraz ciszej. Uwidacznia to ruchem dłoni:

  • dłonie blisko siebie – cicho
  • dłonie rozsunięte na szerokość rąk – bardzo głośno
  • dłonie rozsuwające się – coraz głośniej
  • dłonie przybliżające się do siebie – coraz ciszej.

Następnie poproście dzieci o podanie słów (wyrazów dźwiękonaśladowczych), które kojarzą się:

  • z ciszą lub ją oznaczają (cicho sza!, ciii, sza!, cyt!, pst! itp.)
  • z hałasem, z czymś głośnym, z krzyczeniem czy wołaniem (hop, hop!, hurra!, hej!, łup!, tup!, bach! itp.)

„Wzorki” – zabawa twórcza. Zaproponujcie dzieciom stworzenie kompozycji na kartce z użyciem przypraw w różnych kolorach, jakie posiadacie w domu.  Do zabawy potrzebne będą: klej, kurkuma, pieprz czarny, papryka itp. Przykładowe prace znajdują się w poniższym linku. https://www.mamawdomu.pl/2014/08/obrazy-pachnace-przyprawa.html

„Paluszkowe spotkanie” – zabawa usprawniająca małą motorykę. Zabawa polega na tym, że dzieci stykają swoje palce – duży palec wita się z pozostałymi palcami tej samej dłoni, takie samo powitanie następuje w drugiej dłoni.