Wielkanocna gimnastyka buzi i języka

1. Rozmowa na temat świąt.

Porozmawiajcie z dziećmi na temat świąt. Zademonstrujcie palmę, koszyczek z pokarmami, pisanki. Wspomnijcie również o zwyczajach wielkanocnych, takich jak: życzenia wielkanocne, święcenie palm oraz pokarmów, śniadanie wielkanocne, dzielenie się jajkiem, śmigus – dyngus.

2. „Kolorowe piórka” – zabawa oddechowa.

Potrzebne jest papierowe piórko, bądź naturalne. Proszę ułożyć piórko na otwartej dłoni przysuniętej do ust. Poproście dzieci o zdmuchnięcie ich przypominając o prawidłowym torze oddechowym (wdech nosem, wydech ustami). Następnie poproście dzieci, aby dynamicznie wypowiadały na piórko głoskę [p], w taki sposób aby spadło z dłoni.

3. „Baba w buzi” – ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.

Zabawa polega na odczytaniu przez dorosłego historyjki oraz zademonstrowaniu ćwiczeń języka oraz oddechowych, które mają wykonać dzieci. Zachęcam do wykonywania zabawy przed lustrem. 

Pewnego dnia baba, która mieszka u każdego w buzi, robiła wielkie porządki. Najpierw umyła dokładnie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem umyła sufit (język przesuwa się do podniebienia).

Podłoga też była bardzo brudna, więc umyła ją dokładnie (język na dnie jamy ustnej). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umyła je od zewnątrz, a później od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Wreszcie umyła schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa).

Wytrzepała dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół). Na koniec pootwierała wszystkie okna, by dom przewietrzyć. Do domu wpadł wiatr (dziecko nabiera powietrze nosem i wydmuchuje ustami). W tak wysprzątanym domu można już malować wielkanocne pisanki!

4. Rozwiązywanie zagadek

Poniżej zamieszczam link z zagadkami wielkanocnymi. Zachęcam do zabawy.

https://www.superkid.pl/zagadki-wielkanoc

5. „Kura” – zabawa ruchowo – naśladowcza.

Zadaniem dzieci jest naśladowanie czynności, o jakich mówi rodzic:

  1. Kura spaceruje po podwórku, szukając pożywienia (dzieci spacerują, wysoko unosząc kolana, po kilku krokach zatrzymują się i najpierw jedną, a później drugą stopą „rozgrzebują” ziemię).
  2. Kura macha skrzydłami (dzieci machają ramionami).
  3. Kura dziobie ziarenka (palce obu rąk dzieci układają w kształcie ptasiego dzioba; kilka razy otwierają szeroko „dzioby” i zamykają, składając kciuk z kolejnymi palcami).
  4. Kura gdacze: ko, ko, ko!

6. Pisanki.

Zachęcam do wykonania wspólnie z dziećmi kolorowych pisanek, które ozdobią koszyczki wielkanocne.

7. „Kaczuszki” – zabawa ruchowa przy muzyce.

Poniżej zamieszczam link do znanej dla dzieci zabawy ruchowej.

Opracowanie w oparciu na materiały:

Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Wydanie I, Kraków 2009, str. 67-68.

Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 lat Romana Sprawka, Joanna Graban, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009 – Wydanie V, str. 137

Strony internetowe: https://www.superkid.pl/zagadki-wielkanoc, https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94