29.03.2021

Drogie „Kropelki”, Szanowni Rodzice!

Serdecznie zachęcam Was do skorzystania z przygotowanych przeze mnie propozycji zabaw, ćwiczeń i działań, które możecie wykonać w domu 🙂

W tym tygodniu tematem zajęć w grupie „Kropelki” będą przygotowania do Świąt Wielkanocnych.

Temat dnia: WIELKANOCNE ZWYCZAJE

ROZMOWA NA PODSTAWIE OPOWIADANIA: Zachęcam Was do przeczytania dzieciom opowiadania Agnieszki Galicy pt. „Bajeczka wielkanocna”. Porozmawiajcie na temat jego treści: – Jakie zwierzątka obudziło wiosenne słonko?

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się
z pączków.
– Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałązkach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem
w skorupkę jajka – puk, puk! I przygrzewało mocno.
– Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem
znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka?
Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi.
– To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W wielkanocny poranek
dzwoni dzwonkiem baranek,
a Kurczątko z Zajączkiem
podskakuje na łące.
Wielkanocne Kotki,
robiąc miny słodkie,
już wyjrzały z pączka,
siedzą na gałązkach,
kiedy będzie Wielkanoc,
wierzbę pytają
.

Możecie porozmawiać z dziećmi na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych. Ich prezentację znajdziecie w zamieszczonym poniżej filmiku:

A jakie zwyczaje kultywujecie w Waszych domach? Które z nich najbardziej lubicie?

ROZWIJANIE SAMODZIELNOŚCI „WIOSENNE PORZĄDKI”: nadchodzący, przedświąteczny czas warto wykorzystać na rozwijanie sprawności ruchowej oraz samodzielności dzieci. Pamiętajcie, że najwięcej uczą się one przez naśladowanie dorosłych. Często bawią się w zajęcia rodziców, ale również chętnie angażują się w czynności, które po prostu są w stanie wykonać. Maluchy chcą być częścią wspólnoty, którą tworzą, i chcą mieć w niej czynny udział, dlatego warto już od najmłodszych lat angażować je w różnego rodzaju obowiązki domowe.

Poniżej znajduje się lista działań, do których możecie angażować 3 i 4-latki:

  • nakrywanie do stołu,
  • pomoc przy zakupach spożywczych i tworzeniu listy zakupów,
  • czyszczenie butów, a potem posprzątanie po tym,
  • karmienie zwierząt domowych według ustalonego harmonogramu,
  • pomoc w pracach ogrodowych,
  • odkurzanie,
  • słanie łóżka,
  • pomoc w zmywaniu i ładowaniu naczyń do zmywarki,
  • ścieranie kurzu z mebli,
  • smarowanie kanapek masłem,
  • przygotowywanie zimnych płatków na śniadanie,
  • przygotowywanie prostego deseru: galaretki, lodów, jogurtu,
  • mieszanie ciasta mikserem ręcznym (na przykład na naleśniki),
  • składanie prania,
  • ostrzenie kredek.

Źródła zamieszonych na stronie materiałów: YouTube, Akademia PWN-materiały dla nauczycieli.